Fjni fog" - ismerte el Bene Lszl orszgos rendrfkapitny a kszl rendrsgi reformcsomagrl. Tarthatatlan, hogy a 37 ezres testlet minden tdik dolgozja nem rendri munkt vgez. Egy hnapja a rendszervltozs ta a sokadik tszervezs vette kezdett a rendrsgen. De mirt higgyk el, hogy nemcsak egy jabb tszervezsrl, valdi reformrl van sz?
- Mert nincs ms vlasztsunk: alapjaiban kell talaktani a rendrsg szervezeti struktrjt s irnytsi rendszert, klnben rvid idn bell finanszrozhatatlann vlik. Korbban a nyugati rendrsgek is azt a gyakorlatot kvettk, hogy ha az let, vagy valamely jogszably megvltozsa j feladatokat rtt rjuk, azonnal tbb pnzt, eszkzt s embert krtek, mg valaki fel nem tette a krdst: megtrl-e a rendrsgnek juttatott tbblettmogats? Attl kezdve a szakmai szempontok mellett mind nagyobb sllyal esett latba az, hogy a kvnt cl elrsnek melyik a legkevsb kltsges mdja.
- Eddig sem vetette fel a pnz a rendrsget! Korbban is indokolt lett volna, hogy a szba jhet szakmai megoldsok kzl a legolcsbbat vlasszk.
- A rendszervltozs utn jelentsen vltozott a bngyi helyzet. Megjelent, majd megersdtt a szervezett bnzs, s erre a rendrsgnek reaglnia kellett. Ma mr knynyebb a helyzetnk. Orszgosan tbb mint 70 ezer polgrr van. Szmos teleplsen ltrehoztk az nkormnyzatok sajt szervezeteiket a helyi kzbiztonsgi feladatok elltsra. A kltsgvetsi knyszer mellett ezek a vltozsok teszik lehetv a reformot. Most nemcsak azt kell tgondolni, hogy "mekkora legyen" a rendrsg, azzal is szmot kell vetni, hogy az llam mennyit szn a kzbiztonsgra. Rangsorolni kell ugyanakkor, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket a jvben "ezrt a pnzrt" a rendrsgnek el kell vgeznie.
- Mi trtnik, ha elbuknak a reformokhoz szksges jogszablyok?
- A kompromisszumkszsg vagy annak hinya dnt lehet abbl a szempontbl, hogy mekkora lpst tudunk megtenni egy kisebb, mgis hatkonyabb rendrsg fel. A kormny megalakulsa utn azt a feladatot kaptuk, hogy augusztus 31-ig tegyk le a rendrsg regionlis tszervezsre, valamint a testlet s a hatrrsg integrcijra vonatkoz javaslatainkat. Azon vagyunk, hogy kisebb s hatkonyabb rendrsg legyen, ami hosszabb tvon tervezheten finanszrozhat, s nem kopogtat minden vben plusz t-tzmillirdos tmogatsokrt, ahogy eddig tette.
- Kisebb rendrsgrl beszl, mikzben a 37 ezres rendrsg s a 12 ezres hatrrsg integrcijra kszlnek. Petrtei Jzsef szakminiszter ugyanakkor beiktatsa ta tbbszr is azt hangoztatta: senkit nem kldenek el a rendrsgtl.
- gy is cskkenthet egy szervezet ltszma, hogy nem vesznek fel j embereket a nyugdjba vonulk helyre. Megjegyzem: a miniszter r kijelentse a vgrehajt llomnyra vonatkozott, s nem ltalban a rendrsg s a hatrrsg dolgozira. A reform keretben sorra vesszk azokat a feladatokat, amelyek kzpontilag az ORFK-n vagy a regionlis parancsnoksgokon is ellthatk. Nem hiszem pldul, hogy a mai lehetsgek mellett a kapitnysgoknak sajt brszmfejtst s knyvelst kellene fenntartaniuk. Jelenleg a rendrsg 37 ezer fs llomnybl 7071-en ilyen s hasonl feladatokat ltnak el. Ez elfogadhatatlanul magas ltszm.
- Sokakat anyagilag jelents vesztesg r pusztn amiatt, hogy ugyanazt a munkt, amit eddig valamelyik megyei fkapitnysgon vgeztek, a jvben az egyik vrosi kapitnysg beosztottjaiknt ltjk majd el. Ott nem kaphatnak fkapitnysgi ptlkot. Nem tart attl, hogy leszerelnek majd emiatt? Vagy a "kisebb rendrsg" szempontjbl ez a kvnatos trend?
- A rendrsg legrtkesebb vagyona a sok ezer kikpzett rendr. Nem "kvnatos trend", hogy a testlet ltszmt id eltti leszerelsekkel cskkentsk. Soha nem lltottam, hogy a reform nem fog fjni. De igen, fjni fog. Azt nem tudom garantlni, hogy senki nem jr rosszabbul. Azt viszont igen, hogy minden kikpzett rendrnek lesz munkja. Hiba tudjuk mi szmokkal igazolni, hogy milyen eredmnyesek vagyunk - ez az emberek tbbsgt nem rdekli. k a sajt biztonsguk alapjn rtkelik a mi munknkat. Ebbl kvetkezen oda kell tcsoportostani a rendrsg vgrehajt llomnynak szne-javt, ahol munkjukkal a legkzvetlenebbl jrulhatnak hozz a biztonsgrzet javtshoz.
- Magyarorszgon 154 rendrkapitnysg van. Nem egynek a ltrehozst parlamenti kpviselk lobbiztk ki, egy rszk felesleges. Lesz ereje ezeket felszmolni?
- Felmrjk, mekkora ltszm kell ahhoz, hogy egy rendrkapitnysgot rdemes legyen fenntartani. Ma vannak negyven-egynhny s tbb mint hatszz fs kapitnysgok is.
- A sajtban tallgatsok lttak napvilgot arrl, hogy a reform vgn ki megy s ki marad a jelenlegi vezetk kzl...
- Szemlyi krdsekrl csak az j szervezeti keretek kialaktsa utn beszlnk. Korbban mr egyrtelmv tettem: nincsenek brelt helyek. Abbl, hogy valaki a lehetsges regionlis fkapitnysg (vagy regionlis rendrsgi igazgatsi kzpont) szkhelyn fkapitny, mg nem kvetkezik az, hogy lesz a rgi fkapitnya. Versenyhelyzet van, a teljestmny dnti el, hogy kibl lesz vezet, ki lp elbbre s ki htrbb. Lehet, hogy sokan elkpzelhetetlennek tartjk, hogy a megye els rendre alacsonyabb beosztsban folytassa a plyafutst, de hadd emlkeztessem ket: Orbn Pter volt orszgos rendrfkapitny ma Vas megye fkapitnya, Igncz Istvn pedig egykor bngyi figazgat volt, ma pedig Pest megye fkapitnya.
- Mennyivel lesz kisebb s olcsbb a reform utn a rendrsg?
- Ezt ma mg nem lehet megmondani. Rvid tvon biztosan nem lesz lnyegesen olcsbb, hiszen az talakts pnzbe kerl. A hatkonysg nvelsrt pedig elkerlhetetlen bizonyos fejlesztsek vgrehajtsa. Meg kell tanulni azokat a technikkat, amelyekkel a mainl kisebb ltszmmal is ugyanannyira vagy mg hatkonyabban vgezhetjk el a feladatainkat.
- Csakhogy a kltsgvets most akar kiadst cskkenteni. Nem tart attl, hogy ha nem takart meg pr millirdot azonnal, akkor elcsapjk?
- Ha a rendrsg egyltaln nem tesz semmit, akkor is vi tizenktmillird forintjba kerl az adfizetknek. A kltsgvetsnk tbb mint 80 szzalka a szemlyi juttatsokbl ll. Aki csak kltsgvetsi szempontokat lt, ltszmleptssel viszonylag gyors, ltvnyos megtakartst rhet el. Szerintem azonban mindenki jobban jr, ha nem ezt az utat vlasztjuk. Tbbszr bebizonyosodott mr, hogy a radiklis vltozsok puszta hrre tbbnyire pp azok krtk korkedvezmnyes nyugdjazsukat, akiknek a munkjra mg szksg lett volna. Ugyanakkor vannak olyan szervezetek, amelyekre temrdek pnzt kltnk, ltszlag feleslegesen. A rendrsg terrorelhrt szolglatnak pldul soha nem kellett mg valdi terrorcselekmny helysznn beavatkoznia. Ennek ellenre nem engedhetjk meg, hogy ne legyen tkpes terrorelhrt szolglatunk. s brki legyen a fkapitny, ez akkor is gy lesz. |